Wednesday, April 27, 2011

Menyemai Ukhuwwah Mahabbah Fillah


Assalamualaikum wbt…Ibarat sang bulan yang menyinari seluruh alam, di saksikan hambaNya yang kerdil, berbeza situasi dan lokasi, namun masih lagi menatap cahaya rembulan yang sama, sungguhpun berpaksi tetap dan setia memantulkan cahaya dari sang mentari…Begitulah kehidupan manusia, sungguhpun rela atau tidak rela menerima sesuatu, namun si pemberi tetap setia memberi…Kerana ikatan yang terjalin di antara pemberi dan penerima, menjadikan suatu perkongsian itu adalah satu keindahan dan kelembutan sebagaimana indahnya dan lembutnya cahaya sang rembulan…



Mujahidah yang di cintai Allah….
Aku ukir untukmu sebuah tulisan, aku ungkapkan semua yang tersimpan dalam dadaku, aku gores apa yang di saksi tentang kamu, aku paparkan khabar angin yang membakar telingaku, akan aku huraikan semua yang terpendam siang dan malam dalam kalbuku…

Saudaraku yang di sayangi…

Aku bukan orang lain bagimu. Aku adalah saudaramu. Agama Islam mengikat hati kita berdua, ikatan yang lebih kuat daripada ikatan saudara kandung. Aku luangkan masa untuk mengukir nasihat sebagai tanda dalamnya kasih sayangku…


Aduhai saudaraku…

Hubungan kita sudah lama terbina oleh ikatan perjuangan, bahkan lebih awal daripada itu. Aku pegang erat penaku, akan aku ukirkan untukmu sebuah bingkisan indah, surat tanda kasih dan sayangku…Sesudah suara tidak di hiraukan, sesudah kalimat tidak lagi bermanfaat menentang garis nan lurus, aku kasihan kepada dirimu akan azab Allah…Alangkah sayang jika pahala yang selama ini kita peroleh hilang begitu sahaja…

Saudaraku…

Ingatkah kamu kata-kata Nabi Yakub sesudah menyaksikan baju Nabi Yusuf yang berlumuran darah palsu? Baginda berkata, “Maka kesabaran yang baik itulah kesabaranku”, Al-Yusuf:18.

Dalam keadaan apa pun kita harus bersabar, seperti sabarnya Nabi Yaakub…Mengapa harus bersabar???Kerana keadaan akan berubah, jiwa menjadi tenang, hati menjadi lapang, urusan akan menjadi mudah dan keadaan yang menghimpit akan segera berakhir.

Ingatlah juga Firman Allah swt, “Cukuplah Allah menjadi penolong kamu dan Allah adalah sebaik-baik pelindung” Ali Imran:173

Ayat tersebut mengingatkan kita bahawa Allah akan melepaskan kesulitan, menghilangkan bencana dan aib yang ada pada kita…



Sahabatku yang di sayangi….

Aku berdoa agar kamu menjadi wanita yang solehah,menjadi perhiasan dan permata dunia. Junjungan kita Rasulullah saw bersabda, “Dunia ini perhiasan dan sebaik-baik perhiasan adalah yang soleh”, Riwayat Muslim…

Jadilah kamu wanita yang solehah yang selalu meminta dan memohon kepada Allah. Allah Yang Maha Mulia untuk menjauhkan diri daripada fitnah yang jelas mahupun yang samar. Berdoalah kepada Allah…


Saudaraku….

Mohonlah agar kita di jadikan wanita yang solehah, muslimah yang beriman, takut dan taat kepada ketentuan Allah dan RasulNya sebagaimana Allah swt berfirman, “Tidaklah patut bagi lelaki yang mukmin apabila Allah dan RasulNya telah menetapkan suatu ketetapan , akan ada bagi mereka pilihan yang lain tentang urusan mereka…Dan barang siapa yang mendurhakai Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya dia telah sesat…” Al-Ahzab:36


Sahabat yang ku rindui…

Aku prihatin dan sedih melihat keadaanmu dari sehari ke sehari. Pada mataku kamu tetap cantik dan indah…Namun jika hanya kerana suatu dugaan, musibah, kesedihan dan kecantikan telah memperdayakan kamu sehingga kamu berputus asa akan kasih sayang Allah, maka ingatlah bahawa tulang-tulangmu akan berserak di dalam kubur kelak…Musibah dan kesedihan akan hilang seiring berjalannya waktu..kamu pasti berjaya menempuh semua ini…

Hidup ini bagai roda yang berputar, kadang-kadang di bawah, kadang-kadang di atas. Ingatlah ketika kita bersama dahulu…Kita selalu memperkatakan tentang hidup yang tidak kekal…Sahabatku, andai kata kita tiba-tiba jatuh sakit, lenyaplah kecantikan kita..Apa boleh kita buat???

Ingatkah kamu pada malam itu…malam ulang tahun diriku???Kamu berkata, “Balqis yang solehah, jika dirimu bersedia dan rela, ambillah gambar dirimu dengan sinar-X…Sinarnya  akan menampakkan apa yang ada di kepala, wajah dan betismu….

Kamu juga berkata, “Bayangkanlah dirimu tanpa daging, lemak, kulit dan rambut. Maka wujudlah gambaran yang amat menyeramkan…bukan???”


Sahabatku…

Sejak itulah hidayahNya datang…Aku bermimpi berkali-kali tentang dunia ini hancur…Aku terdengar jeritan para arwah di Sijjin. Pada masa itu, kamulah yang membantu aku untuk mendapatkan hidayahNya…Di Bumi Anbia', ku banyak mengalirkan air mataku...
Jika syaitan telah membuat kamu ragu, ingatlah balasan Allah…Neraka Jahanam bagi orang yang durhaka…Jika dunia telah memperdayakanmu,ingatlah alam kubur yang gelap. Jika kamu rindu dengan nikmat dunia, jangan lupa janji Allah terhadap orang mukmin iaitu syurga yang tidak akan di ganti, di ubah dan kekal…Allah swt berfirman, “Dan barangsiapa yang taat kepada Allah dan Rasul-Nya, sesungguhnya dia mendapat kemenangan yang besar.” Al-Ahzab:71



Sahabatku yang di kasihi…

Diriku tidak bermaksud mengajarmu…Ini adalah luahan sayangku kepadamu. Aku sayang kamu kerana Allah. Semoga kita terus mendapat hidayahNya…Amin, allahumma amin…

Bersemangat untuk berubah, senyum selalu dan istiqomah…

Dariku….
Saudara yang merinduimu agar kembali ke jalanNya…
Saudara yang merindui gurau sendamu…
Saudara yang merindui nasihatmu…
Saudara yang merindui perkongsian pendapat tatkala kita berkumpul….



“Ya Allah…Kau Maha Mengetahui segala isi yang tersurat dan tersirat di hati ini…Kau Maha Mengetahui segala rasa yang aku alami pada ketika ini…Kau Maha Melihat segala tangisanku ketika sujud menyembahMu…Kau Maha Melihat segala kekosongan di hari-hari ku…Kau Maha Mendengar segala keluh kesahku…Kau Maha Mendengar segala bicara sakitku…Berat Ya Allah…Sungguh berat ujian yang Kau timpakan pada diriku…aku memohon kekuatan dariMu Ya Allah…ku memohon petunjuk dariMu Ya Allah…sesungguhnya aku buntu…aku tidak nampak jalan mana harus ku pilih…aku tidak nampak solusi mana harus aku perlakukan…sakit Ya Allah…untuk aku menghadapi hari esok….Sampai bila harus aku berlakon…berpura-pura seolah-olah tiada apa-apa yang berlaku…sampai bila Ya Allah???Ya Allah, jauhkanlah diriku dari merasa tidak adil…jauhkanlah diriku dari merasa tidak redha…Ya Allah…Kau tunjukkanlah jalan keluar untukku…Kau tiupkanlah keredhaan dan ketabahan pada diriku ini….Sesungguhnya Kau Maha Mengasihi dan Maha Menyayangi….”

~erti hidup dengan berkongsi~

No comments:

Post a Comment

 
Christening Gowns, Free Blogger Templates